| 
           
| 
             
              | 
           |||
| 
            
             
  | 
           |||
| 
             Персональная выставка Александра Архипенко "Сохранено в Украине". 
 Выставка проходила с 04.12.2001 по 02.01.2002г. в Национальном художественном музее Украины (НХМУ, г.Киев). 
 Организаторы выставки: проф. Дмитрий Горбачев, Ирина Горбачева (заместитель директора НХМУ, Киев). Адрес НХМУ: 01001, г.Киев, ул.Грушевского, 6. Тел. (+38-044) 238-74-54. 
 14.12.2001г. В Национальном художественном музее Украины (НХМУ), Киев проходила международная научная конференция "Архипенко и мировая культура". Докладчики из Франции, Польши, России, Украины. С докладом выступил проф. Д.Горбачев на тему "И архаист и футурист". 
 -------------------------------- Персональна виставка Олександра Архипенка, художника планетарного визнання, в його рідному місті Києві відбувається вперше. У XX сторіччі Україна висунула немало художників - законодавців світового процесу. І раніше дехто з українських митців мав міжнародний авторитет: Алімпій Печерський (XI ст.), Андрій Русин, двірський маляр польського короля Ягайла (ХV ст.), Дмитро Левицький, Володимир Боровиковський, Ілля Рєпін - придворні художники всеросійських імператорів. Але вплив їхній був локальним. Натомість речники XX ст. - К. Малевич і О.Екстер (Київ), В.Татлін (Харків), Д.Бурлюк (Херсон) реформували мистецьку свідомість усього світу. Олександр Архипенко - з цієї ж когорти. Перший кубіст у скульптурі, сказати б, Пікассо від скульптури, він був незаперечним авторитетом для Генрі Мура, для Джакометті, для Ернста Неізвєстного. І в Україні Архипенко мав послідовників, приміром, Івана Кавалерідзе - автора першого у світовій практиці кубістичного монументу - пам'ятника Артему (1927) у Слов'яногорську. Країни, в яких жив і навчався Архипенко - Франція, Німеччина, США - пишаються ним як видатним діячем їхніх культур. Архипенкові твори мають у своєму посіданні найзнаменитіші музеї -Центр Помпіду у Парижі, Модерн Арт і музей Соломона Гугенхайма в Нью-Йорку, а також музейні збірки Стокгольма, Тель-Авіва, Москви... За Архипенком - ціла низка пріоритетних пластичних новоутворень, таких як ритмізована форма, композиційні інтервали у вигляді так званих конкейвів (увігнутостей ) і наскрізних отворів, синтетичний жанр скульпто-живопису, активна роль кольору у скульптурі. Чи не всі видання з історії світового мистецтва аналізують і репродукують його новаторське мистецтво. Самих тільки виставок за життя і по смерті він мав у Європі та Америці кілька сотень. 
            Нині, нарешті, шану 
            своєму великому землякові віддають і кияни. Це скульптура "Жінка розчісує волосся" з Національного музею у Львові - вишукана за силуетом, лірична за настроєм і суто по-архипенківському новаторська: замість обличчя у красуні -пластична пауза. Року 1929 Архипенко, який на той час жив в Америці, подарував Києву скульптурний портрет "Диригент В.Менгельберг під час виконання 9-ої симфонії Бетховена". У зображенні голландського музиканта спостерігаємо барокові риси - патетичність, асиметризм, хвилясту пластику. Пізніше цей твір став власністю Національного художнього музею України. Скульптура "Шевченко - пророк" також знаходиться в музейній збірці. Її було передано нещодавно паризьким колекціонером А. Вірстою. Заступлені на виставці рисунки були подаровані свого часу самим Архипенком Національному музею у Львові. Вони, на щастя, збереглися до наших днів на відміну від знищених 1952 року сталінськими варварами двох картин і скульптури, також презентованих автором Львову. Збереглися завдяки мужності і кмітливості тодішніх музейників. Черговій "високій" комісії чиновників від мистецтва, які винищували твори "формалістів, націоналістів, емігрантів" (до них було віднесено і Архипенка], його твори було представлено як роботи невідомого автора. Малюнки засвідчують руку скульптора, про манеру якого писали на Заході як про "ніжну і сувору". Американський період художника репрезентує на виставці і невелика за розміром картина "Оголена", потужна своєю експресивною живописною матерією. І, нарешті, два абсолютно невідомі твори 1906 року з приватної колекції уречевлюють київський епізод митця, відомий нам лише з архівних матеріалів. Це "Пейзаж" намальований під ту пору, коли він вчився у київського художника С.Світославського і пастель "Оголена", в якій попри її учнівський характер прозирають деякі риси майбутнього зрілого Архипенка. Виставку "Збережено в Україні" будемо розглядати як ескіз, заявку на майбутню всеохопну експозицію творів Великого Майстра у нього на Батьківщині, яка можливо буде називатися "Збережено в усьому світі". Ірина Горбачова 
  | 
           |||
| На выставке представлены работы А.Архипенко (выборочно): | |||
 
 
 ![]() Оголённая. 1926. Масло на фанере. 28,3х18 cм. Частная коллекция, Украина. Подробнее...  | 
           
            
            
             
            
            Акт. 1906. Пастель на картоне. 65х45 см. Частная коллекция. Подробнее...  | 
           
            
            
             
            
             | 
           |
| 
       
  | 
           
 | 
           
             |